Köpvillkor

Här kan du läsa om våra köp & leveransvillkor.

Dessa försäljningsvillkor avser order lagda via Parfymfabriken.se (ägs av Parfymfabriken Stockholm AB 559202-8475)


Allmänna Köpvillkor
Dessa köpvillkor gäller när du som konsument gör en beställning från Parfymfabriken Stockholm AB på Parfymfabriken.se. Dessa köpvillkor är endast tillämpliga för dig som är konsument/kund och gör beställningar via Parfymfabriken.se. Avtal om köp upprättas mellan dig och Parfymfabriken Stockholm AB när du får en leveransbekräftelse om leverans av dina beställda produkter. Genom beställningen accepterar du dessa villkor. Avtal ingås på svenska. Parfymfabriken Stockholm AB förbehåller sig rätten att ändra villkoren med tiden.

Parfymfabriken.se ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år). Vi förbehåller oss rätten att under vissa omständigheter ändra eller neka en beställning (t.ex om kunden uppgett felaktiga personuppgifter).


Priser
De priser som anges på www.parfymfabriken.se anges inklusive mervärdesskatt (moms). Särskilda avgifter tillkommer för fakturaupplägg, paket som beställs mot Postförskott/Efterkrav, snabbleverans samt för outlösta paket. 

Vid eventuell skillnad mellan priser, villkor eller produktinformation angivna på www.parfymfabriken.se, i annonser, i kataloger eller i övriga publikationer samt medier är det den information på Parfymfabrikens webbutik som gäller.

Vi förbehåller oss rätten att utan förvarning ändra pris. Aktuella erbjudanden gäller så långt lagret räcker, om inget annat anges.

Om en vara i Parfymfabriken.se sortiment utgått, eller Parfymfabriken.se av annan anledning inte inom rimliga ansträngningar klarar av att leverera en beställd vara, är Parfymfabriken.se inte skyldig att ersätta kunden annat än återbetalning av den av kunden erhållna betalningen.


Betalning
Kunden kan betala på det sätt som anges i samband med beställningen. För att göra betalningen så smidig och säker som möjligt samarbetar vi med Klarna. Genom Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontobetalning, kortbetalning och direktbetalning.

Mer frågor gällande betalning hänvisas till Klarnas app (http://app.klarna.com) och kundtjänst (http://www.klarna.com/customer-service)


Leverans och Frakt
Parfymfabriken.se levererar enbart inom Sverige. Våra speditörer är DHL och PostNord. Varor som beställs innan kl. 15.00 på vardagar skickas vanligtvis samma dag. Om du har lagt en order under en kväll eller helg kommer varorna att packas och skickas till dig under nästkommande vardag. Leveranstiden är därefter 1-3 arbetsdagar beroende på fraktsätt och postnummer. Vi kan tyvärr inte påverka eventuella förseningar hos fraktbolaget.

Fraktavgiften är 39 kr. Fraktpris framgår i kassan innan du slutför din beställning och godkänns genom att genomföra köpet. Vårt val av frakt baseras på orderstorlek och postnummer.

Om paketet ska hämtas hos postombud får kunden en avisering som beskriver var och när paketet kan hämtas. Kunden måste hämta paketet inom den tid som anges i aviseringen, vilket normalt är 14 dagar, annars skickas paketet tillbaks vilket medför kostnader för dig som konsument. 

Vid uthämtning eller mottagande av paket så måste du som konsument okulär besikta (godkänna) att paketet inte har några skador. Är paketet skadat eller misstänkt skadat måste du som konsument påtala det hos ombud eller leverantör innan paketet öppnas och få det skriftligt. 

Så fort din försändelse lämnat vårt lager får du ett bekräftelsemejl som innehåller kollinummer och spårningslänk. Varje genomförd och godkänd beställning genererar per automatik en orderbekräftelse. Den vanligaste anledningen till att orderbekräftelse och leveransbesked uteblir är att man i samband med beställningen har råkat uppge en felaktig mejladress. Kontrollera gärna skräpposten för säkerhetens skull.


Ångerrätt och Returer
Om du ångrar ditt köp eller någon produkt från din beställning måste du låta oss veta detta inom 14 dagar efter att du mottagit de aktuella produkterna, detta i enlighet med Distansavtalslagen. Vänligen notera att ångerrätten inte gäller för produkter med bruten försegling som inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl. Om du vill utöva din ångerrätt ska du lämna ett klart och tydligt meddelande till oss, innehållande ditt namn, adress och eventuellt telefonnummer och e-postadress. Om du önskar frånträda avtalet, företrädesvis via e-post, kundtjanst@parfymfabriken.se. Vänligen ange kundnummer eller fakturanummer vid kontakt för snabbast service.

Du som kund ansvarar för risken vid returfrakt, vilket bland annat innefattar risken för att produkten skadas eller kommer bort under frakten tillbaka till oss. Paketera väl. Du som kund står även för returfrakten.

När vi mottagit din retur och gjort bedömningen att produkten är i väsentligt oförändrat skick kommer vi inom 14 dagar att återbetala dig, samt meddela dig via mejl att ärendet är avslutat. Återbetalning sker med samma betalsätt som användes vid köpet. Observera att eventuella avgifter såsom exempelvis frakt- och fakturaavgift ej återbetalas.

Reklamation
Har du ångrat ditt köp så gör du en Retur. Har du fått en skadad produkt eller saknar en produkt i din order så gör du en Reklamation. Vänligen kontakta kundservice, kundtjanst@parfymfabriken.se innan du skickar tillbaka en vara, oavsett anledning för instruktioner för snabbast möjlig hantering.

När varan returnerats till oss kommer den att undersökas och om vi godkänner reklamationen kommer vi att hantera reklamationen i enlighet med bestämmelserna i konsumentköplagen (1990:932) genom att i första hand reparera varan eller leverera en ny vara.

Vid godkänd reklamation svarar vi för dina fraktkostnader samt eventuella andra kostnader som du haft till följd av reklamationen. Kostnader för frakt eller andra kostnader med anledning av godkänd reklamation ersätts dock endast mot uppvisande av kvitto. Även om vi godkänner en reklamation är du som kund alltid skyldig att begränsa dina kostnader till följd av reklamationen. Det är således endast försvarliga kostnader som ersätts.

Varan kommer att undersökas i enlighet med den beskrivning av eventuellt fel som du som kund lämnar i samband med reklamationen. Det är därför viktigt att du lämnar en så utförlig beskrivning som möjligt. Om varan efter undersökning befinns felfri eller utsatt för yttre påverkan och reklamationen därför inte godkänns, kommer du som kund att debiteras vår kostnad för att undersöka varan samt fraktkostnad.


Ej uthämtade paket
I samband med ej uthämtade paket uppstår en rad kostnader såsom plock och pack, returfrakt, expeditionsavgift, etc. som vi behöver betala till tredje part såsom fraktbolag. På grund av detta tar vi ut en avgift om 220 kronor inklusive moms om ett paket ej hämtas ut, som ska täcka en del av dessa kostnader. 

Paket som ska hämtas hos postombud ligger kvar hos postombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Om du ångrar ditt köp och vill inte stå för denna avgift ska du meddela postombudet om att du ”vägrar leverans”, alternativt hämtar ut paketet och därefter returnerar till oss vilket beskrivs under “Ångerrätt”.


Felaktig information
Parfymfabriken har som målsättning att all information ska vara korrekt. I undantagsfall kan det dock hända att den information som visas på vår webbsida innehåller fel.

Sådana eventuella fel kan bland annat utgöras av skrivfel, ofullständiga produktbeskrivningar, felaktiga priser eller felaktig information angående en produkts lagerstatus.

Vi förbehåller oss rätten att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst utan föregående meddelande.

Om fel pris har angetts för en produkt som du har beställt kommer vi naturligtvis att meddela dig detta och invänta ditt godkännande av det korrigerade priset innan vi fortsätter med din beställning. 


Integritetspolicy
Den 25 maj 2018 började en ny lag kallad GDPR att gälla. Det är en gemensam lag inom Europa som innebär att samma regler gäller överallt i hela Europa. GDPR ersätter PUL (personuppgiftslagen), som har varit en svensk lag sedan 1988. Med GDPR har alla organisationer, handlare och företag ett större ansvar att se till kunders uppgifter inte hamnar i orätta händer. Du kan läsa mer om detta hos Datainspektionen.

Parfymfabriken.se är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnar till oss som kund. Dessa uppgifter behandlas av oss för att kunna administrera dina orders samt i marknadsföringssyfte. Parfymfabriken.se lämnar inte ut personuppgifter, e-postadresser eller andra kunduppgifter till tredje part, annat än de som nämns i punkt nummer två nedan.  

Parfymfabriken.se är som e-handlare skyldig att se till att dina uppgifter behandlas enligt följande:

  • Vi lagrar ditt namn, adress, e-postadress och telefonnummer för att vi skall kunna leverera varor du har beställt av oss.
  • Vi lämnar ut din adress till tredje part, i detta fall speditörerna PostNord och DHL samt betalningsleverantören Klarna.
  • Du har när som helst rätt att raderas ur alla system.
  • På grund av bokföringslagen är vi tvingade att lagra dina uppgifter vid köp i 7 år.
  • Du har rätt att klaga till tillsynsmyndighet.
  • Du har rätt att få ett utdrag av all information som vi har sparad om dig hos oss.

Har du ytterligare frågor gällande GDPR, kontakta oss på info@parfymfabriken.se.